איך מכינים דיו אלכוהולי תוצרת בית – פוסט DIY

כחלק ממסעות הגילוי שלי אני תמיד אוהבת לנשנש חומרים חדשים ולהתנסות בטכניקות יצירה שונות ומשונות. דיו אלכוהולי צבעוני למשל, הוא חבר וותיק שלי שאני רוצה להכיר לכם הפעם. נעים מאוד,  דיו אלכוהולי – המלך הבלתי מעורער של הדיו, מבחינתי לפחות.

סנוב אבל חתיך
מדי פעם אני מתפתה וקונה לי בקבוקון אחד או שניים של דיו אלכוהולי, דיו שווה, יקר וגם משחק אותה קשה להשגה בחנויות היצירה, בעיקר אם רוצים אותו במגוון של צבעים ולכן פצחתי השבוע במבצע DIY "עשי זאת בעצמך" והחלטתי לנסות להכין לעצמי בעצמי סט צבעוני של דיו אלכוהולי ולראות אם יצליח לי. אני מזמינה גם אתכם לנסות, זה הרבה בלגאן אבל חוסך הרבה כסף. דיו אלכוהולי הוא דיו עם פיגמנט צבע שמדולל רובו באלכוהול (ולא על בסיס מים). בגלל שאחוז המים בו נמוך מאוד הצבעים ביצירה איתו לא מתערבבים זה בזה ודוחים אחד את השני כך שלכל אחד נוצר מין כתם ומקום משלו וכל אחד שומר על מרחב המחייה שלו. צבע סנובי משהו אבל חתיך אש.

אז מה צריך בסך הכל?
1. טושים פרמננטים צבעוניים (כאלה שיכולים לכתוב גם על פלסטיק, כגון שארפי)
2. אלכוהול (עדיף 91 אחוז ומעלה, אני השתמשתי ב 70%)
3. פטיש, פלאייר, מספריים, סכין יפני
4. כוסות חד פעמיות
5. סרט דבק (עדיף מנייר)
6. זוג כפפות חד פעמיות (X מספר הצבעים שיוצרים)
7. פדים להסרת  איפור או צמר גפן
8. בקבוקי פלסטיק קטנים עם ראש ספריי (מצאתי ב"הכל בדולר")
9. נייר אפייה, נייר מגבת וניירות עיתון (כדי לספוג את כל הבלגאן)
 10. שקית זבל מוכנה (כי זה סיפור מלכלך לאללה, ראו הוזהרתם)



רק מילה על האלכוהול

גילוי נאות, אני השתמשתי פה באלכוהול לחיטוי של 70% כי זה מה שמצאתי, למרות שהמומלץ הוא מ 91% ומעלה. בדיעבד, אני ממליצה לנסות ולהשיג את האלכוהול הגבוה כי התוצאות יכולות להיות מאוד משמעותיות אחר כך באיכות היצירה.
אז ראשית כל – מכינים כרבע כוס חד פעמית עם אלכוהול ופד מסיר איפור טבול באלכוהול ב"היכון" לניקוי.

קפד ראשו
החלק הזה הוא קל ודי פאן, לוקחים פלייר ופשוט תולשים את הראש של הטוש (החלק שאיתו מציירים), אני מדגימה פה על טוש אחד מסוג מסויים אבל האמת שכל הטושים נפרדו מהראש בקלות- ראש , מה שגרם לי לחשוב כמה מהר מאבדים את הראש או מקריבים את הראש בממלכת הטושים.

מה שלא הולך בכוח הולך בעוד יותר כוח, אמרו חכמינו
בתור שוחרת שלום באמת שחיפשתי איזה בורג כדי לסובב ולפתוח את החלק העליון של הטוש בצורה אלגנטית, אבל כשלא מצאתי החלטתי ללכת על אלימות ולפצח אותו כמו אגוז קשה. מכה אחת על הטוש המתנמנם לו בעצלתיים על נייר המגבת הלבן ומרחץ הדמים הזה השפריץ את עצמו לאוויר העולם (את הברזל של הפטיש מנקים מייד מהצבע בפד מסיר האיפור שטבול באלכוהול).

אחר כך מוציאים בעדינות את גליל המילוי המאורך שמסתתר בתוככי הטוש, זורקים את הפלסטיק החיצוני לפח ולובשים זוג כפפות חד פעמיות, עכשיו זה נהיה מֵסי.

בעדינות של מנתחים חורצים פס לאורך הפלסטיק הדק שעוטף את המילוי, כלומר ספוג הצבע וחוצים את הטוש גם לרוחבו לשניים (אפשר עם המספריים) כדי שיוכל להיכנס אחר כך בקלות לכוס.

מגלים את הספוג השעיר הטבול בצבע שהיה קודם לכן בגליל ומכניסים אותו לתוך כוס האלכוהול. סוחטים כמה שאפשר ומערבבים אותו בתוך הנוזל. משאירים את הספוג בכוס עם האלכוהול למשך 3 שעות.

שלב השמדת הראיות
בשלב הזה כשהשולחן נראה כמו זירת רצח מנקים את הלהב של הסכין, את הפלייר ואת המספריים בעזרת הפד מסיר האיפור הטבול באלכוהול ונפטרים מהכפפות לשקית הזבל. הכל מוכן מחדש לטוש הבא.

ממשיכים ככה עם שאר הטושים. אני הכנתי לי 12 צבעים שונים וניסיתי טושים של חברות שונות כדי לבדוק מה הכי טוב. "שארפי" הם טושים מומלצים אבל גם ביניהם, לגוונים מסויימים הפיגמנטים יצאו חזקים יותר, לדוגמת הכחול או הכתום ודווקא האדום והצהוב יצאו לי די חלשלושים.

בינתיים כשאני נותנת לחבורה הזאת לבלות עם עצמה את 3 השעות הבאות, צבע צבע בכוסו הוא, אני מכינה את בקבוקי הספריי הריקים. באופן עקרוני אנחנו צריכים משפך כדי להעביר כל צבע מהכוס אל פתח הבקבוק הצר אבל מכיוון שלא מצאתי משפך קטן וגם ככה צריך יותר ממשפך אחד (או לנקות את המשפך באלכוהול היטב בין צבע לצבע) החלטתי לאלתר משהו.

משפכים חד פעמיים מנייר אפייה נראו לי הפתרון הכי פשוט וקל. בינתיים אפשר גם להכין מדבקות עם שמות הצבעים לבקבוקים, הם אמנם שקופים אבל לפעמים קשה להבחין מבחוץ בין אדום לורוד, בין כחול לתכלת וכו'.

להכנת המשפכים – ציירתי עיגול בעזרת צלחת על נייר אפייה וחילקתי אותו ל 4 חלקים שווים אותם גזרתי.

סובבתי סביב האצבע כל רבע של "פיצת נייר גזורה" כזאת ויצרתי מין חרוט לבן ארוך כמו כובע של ליצן או של KKK יותר נכון, עם פתח רחב מצד אחד וצר מהשני והדבקתי את הגזען הקטן בנייר דבק (הסלוטייפ הרגיל לא תפס על סוג הנייר הזה).

קטמתי את השפיץ הצר כדי לאפשר לנוזל לעבור אחר כך דרכו בקלות (ויישרתי גם את הפתח הרחב העליון כדי שיהיה נוח).

חזרתי על הפעולה והכנתי משפכים לפי כמות הצבעים ו"ווָואלה" – כשהם מוכנים למסדר המפקד אפשר ללכת לשתות קפה עד שיחלפו להן 3 השעות.

אחרי 3 שעות וכמה כוסות קפה
עוטים כפפה חדשה (אפשר על יד אחת בלבד) כדי לסחוט את הצבע סופית ואת הספוג השעיר אל תוך התמיסה וזורקים אותו לשקית הזבל (ואיתו גם את הכפפה המגואלת בצבע).  בעדינות מוזגים את הצבע שנותר בכוס אל בקבוק הספריי שהכנו מבעוד מועד וסוגרים את הפקק. זהו. הצבע מוכן לעבודה.

והנה החמודים שלי דופקים חיוך למצלמה. איך בא לי כבר לנסות אותם.


אז הנה ניסיון ראשון –  משחקים על גבי סוגים שונים של נייר גזור ומודבק.
איזה צבעים פסיכדליים ומעוררי מאנצ'יס יצאו ל פה… מצעד הגאווה פוגש את לוסי אין דה סקיי.

ניסיון שני אחר כך ריססתי והתזתי נתזים קלים על גבי כפולת עמודים של קולאז' אינטואיטיבי שיצרתי על גבי יומן האומנות שלי (יומן ארט ז'ורנל) ובמבט מקרוב, אפשר לראות שהורוד פה למטה הוא למעשה האדום (לא יצא אדום עז, יצא כתמתם).

ניסיון מס' 3 – כרטיסי ברכה מעוצבים
הצבעים יצאו יפים אבל קצת מימיים לדעתי וזה כנראה בגלל אחוז האלכוהול הלא-מספיק גבוה

זה נחמד מאוד בשימוש של ספריי על נייר אבל אם רוצים לעבוד על גבי חרסינה, זכוכית או מתכת כדאי להכין מראש צבעים עם אחוז אלכוהול גבוה יותר שגם דוחים יותר טוב אחד את השני ויוצרים אפקטים יותר מרהיבים

השתמשתי פה בנייר עבה ליצירת הרקעים, חיכיתי שהצבעים יתייבשו ואז עבדתי על גבי הדפים היבשים, כדי ליצור יותר עניין עם שבלונות וג'סו לבן (חומר פריימר מקשר) + עוד קצת עבודה ידנית על פרטים קטנים. בסוף הדבקתי מדבקות מוכנות עם מילים יפות וקיפלתי כל דף לשניים.

יצאו כרטיסי ברכה מגניבים. לא?
מקווה שנהניתם, מוזמנים לנסות להכין ואם יש לכם שאלות אפשר להשאיר לי פה בתגובות.
אם בא לכם להתנסות וליצור אצלי בסטודיו בצבעים שלי ובטכניקות מקסימות אחרות תוכלו לנסות בסדנת הטעימה של ארט זורנ'ל, יומן אומן שתתקיים אצלי ביום שישי , ה-  9 במרץ 2018 כל הפרטים עליה ועל כרטיסיית סדנאות הטעימה שלי לחורף זה בקישור הנ"ל-

https://zeremhatoda-art.ravpage.co.il/Sadanaot2018

או בטל. 052-5205985
______________________

בינתיים, רק אהבה

לימור שדות – זרם התודה ארט
ליווי תהליכי מודעות וצמיחה דרך אומנות

http://zeremhatodaart.com/